rakicevic-nenad-490348

2 istotne nawyki i 3 fundraisingowe trendy na 2018 rok

Zaczął się nowy rok. Trwa jeszcze okres, w którym dopracowujemy nasze noworoczne postanowienia oraz zaczynamy pracować na nieco

Zaczął się nowy rok. Trwa jeszcze okres, w którym dopracowujemy nasze noworoczne postanowienia oraz zaczynamy pracować na nieco wyższych obrotach. Czas świąteczny dla wielu zespołów w NGO był okresem bardzo wyczerpującym, dlatego nie zdziwiłbym się, że gdzieś pomiędzy odpisywaniem na maile Darczyńców a planowaniem postów na Facebooku, uciekły działania strategiczne.

Teraz jest szansa je nadrobić.

Zanim jednak ruszycie tłumnie do pracy, przygotujcie sobie kilka przydatnych nawyków na cały najbliższy rok. Nawyki, o których zaraz przeczytasz, to propozycja zmiany niektórych przyzwyczajeń w wielu NGO w Polsce. Wymagają od nas trochę na początku, jednak w długofalowej perspektywie dają niesamowite efekty.

NAWYK I

Planuj czas na… planowanie.

Kojarzysz, jak w kościele proboszcz podczas ogłoszeń parafialnych powtarza, kiedy jest kolekta gospodarcza? To zawsze jest jakaś konkretna msza np. druga niedziela miesiąca. Innym ciekawym przykładem jest każdy pierwszy piątek miesiąca. Czas duchowego podsumowania.


Człowiek jest żywym organizmem. Organizacja tak samo – pracują w niej ludzie.

Jeśli ustalisz sobie, że każdy ostatni piątek kwartału jest czasem na pracę strategiczną, zdobędziesz cenną przestrzeń, w której możesz weryfikować swoje założenia z początku roku i ewentualnie wprowadzać korekty.

Czas na planowanie całego roku masz teraz. Pamiętaj, że dobrze ogarnięty kalendarz organizacji,  daje poczucie bezpieczeństwa Tobie i zespołowi.

NAWYK II

Nie stój w miejscu z rozwojem.

Często na naszych warsztatach wspominamy o tym nawyku. Musisz iść do przodu. Jeśli organizacja się rozwija, to tylko dlatego, że Ty się rozwijasz i Twój zespół. Zastanów się, ile w tym roku przeznaczysz budżetu na własny rozwój. Oczywiście to nie jedyna opcja.

Nie myśl tylko o najdroższych szkoleniach. Sporządź listę lektur, które chcesz przeczytać w tym roku. Systematycznie poszerzaj swoje kompetencje. Inną szansą na darmowy rozwój są wszelkie darmowe webinary oraz filmy na Youtube. To już potężna dawka wiedzy i inspiracji.

Od tych dwóch nawyków będzie wiele zależało w tym roku. To nie kwestia tylko fundraisingowa. Aczkolwiek skuteczna praca z Darczyńcami jest możliwa tylko, gdy wszystko inne współgra.

Ryba psuje się od głowy. Jeśli nie będziesz rozwijał umiejętności przywódczych czy kreatywności w zespole – polegniecie. Rynek organizacji pozarządowych się zmienia. Organizacje muszą stać się bardziej profesjonalne, aby przetrwać. Trendy, które zaraz poznasz, dają temu wydźwięk. NGO w Polsce coraz bardziej przypominają przedsiębiorstwa – jestem nawet zdania, że są zbudowane z tej samej gliny. Zacznijcie myśleć jak organizacja – firma. Zmień metaforę swojej NGO i wprowadź tę zmianę również w swoich projektach.

Trendów na ten rok jest o wiele więcej. Skupiłem się na 3 najważniejszych. Mój znajomy nauczył mnie ostatnio, by zawsze określić ilość zadań, które MUSISZ wykonać w konkretnym dniu. Warto priorytetyzować swoją pracę i zajmować się w pierwszej kolejności tym, co ważne.

Dlatego tylko 3. Chcę, byś skupił się na najważniejszym. Jeśli te 3 trendy ogarniesz w tym roku, reszta pójdzie równie dobrze.

TREND I

Transparentność kluczem zaufania.

Rok 2017 nie sprzyjał organizacjom na tym polu. Zespół GFA kilkukrotnie udzielał wywiadów w sprawie fałszywych zbiórek i organizacji, które wyłudzały pieniądze lub wydatkowały je niezgodnie z przeznaczeniem.

W tym roku potencjalni Darczyńcy, będą zwracać o wiele większą uwagę na to, kim jesteś i jak wydajesz ich ciężko zarobione pieniądze. Dobrą praktyką będzie publikacja infografiki z podsumowaniem roku oraz względnymi szacunkami wydatków. Pokaż, na co wydajesz i w jakim stopniu. Jeśli wydajesz większą kwotę na administrację czy fundraising, powiedz dlaczego. Ludzie cenią sobie szczerość i przejrzystość.

Dobrym rozwiązanie będzie również LiveChat lub Messenger podpięty na stronie www jako miejsce, w którym  Darczyńca szybko może rozwikłać niejasności. Dostępność do człowieka z organizacji ma ogromne znaczenie. Zadbaj o to.

TREND II

Influencer marketing na wagę złota.

Rola wpływowych ludzi, którzy mają jakąś publikę w sieci będzie rosła na znaczeniu. W tej materii obserwuje się zmiany również pod kątem prowadzenia działań. Wiele organizacji skupiało się na kontakcie z trudno dostępnymi osobami. Jednak jeśli zdobyło się z ich strony zielone światło, mogliśmy liczyć na niesamowity efekt. Minusem tego była od zawsze kolejka organizacji lub współpraca influencera na wyłączność z konkretną NGO.

W tym roku istotni również będą micro-blogerzy. Stosunkowo łatwiej do nich dotrzeć i szybciej nawiązać z nimi współpracę. Zastanów się, czy współpracując z 10 micro-blogerami, nie trafiasz i tak do ogromnej ilości osób. To ogromny potencjał, który warto wykorzystać.

Sporządź listę osób, z którymi nawiążesz współpracę przy najbliższym projekcie. Dopasuj cele projektu do blogerów, celebrytów, lokalnych działaczy. Pomocna będzie również platforma reachablogger, gdzie możesz zaproponować współpracę ponad 4000 blogerom. Na platformie pojawia się coraz więcej NGO, co cieszy. To krok w stronę lepszej komunikacji.

Pamiętaj, że większość decyzji zakupowych (a przekazanie darowizny ma takie znamiona) podejmujemy pod wpływem opinii i polecenia. Czym więcej wpływowych ludzi Cię poleca, tym bardziej wzrasta znaczenie trendu I. Nie zapomnij o tym.

TREND III

Stań się wydawcą prawdziwych emocji.

Nie chcę kolejny raz pisać o tym, że dobre historie zawsze będą na czasie. To już pewniak. W tym roku również. Ten czas musi być jednak przepełniony PRODUKTEM, z którego odbiorcy mogą skorzystać. I to dosłownie.

Zastanów się, co może stać się dla Ciebie wirtualnym produktem, który udostępnisz swoim potencjalnym Darczyńcom. To może być e-book ze spisanymi historiami Twoich podopiecznych. Jeśli masz w organizacji księdza, zastanówcie się nad rekolekcjami w formie transmisji live na FB lub filmów na Youtube. Organizacje pozarządowe również mogą tworzyć treści, których ludzie potrzebują.

Jeśli Twój współpracownik napisał opowiadanie – wykorzystaj to. Jeśli podopieczna pięknie śpiewa, może zorganizujcie specjalny koncert online dla Darczyńców.

Poszukaj swoich produktów, które ofiarujesz. Zasada wzajemności wciąż obowiązuje w świecie. Nie twierdzę, że zawsze trzeba na tym polegać, jednak spójrz, jak wiele firm tworzy unikalną i wartościową treść. Ludzie tego potrzebują. Dostarcz im to.

Na koniec nie zostaje mi nic innego, jak życzyć Ci samych sukcesów w tym roku. Napisz sobie kartkę z przesłaniem Generała Pattona: „Śmiało! Śmiało! Zawsze śmiało!”. Trzymaj ją blisko siebie w tym 2018 roku. Niech Cię prowadzi!

Comments

comments

Twój komentarz