pawel-janiak-114499

3 sposoby na znalezienie nowych Darczyńców

Gdzie ci Darczyńcy? Skąd ich brać? Jak ich znaleźć? Jak sprawić, by było ich więcej? – te pytania

Gdzie ci Darczyńcy? Skąd ich brać? Jak ich znaleźć? Jak sprawić, by było ich więcej? – te pytania często zaprzątają głowy osób pracujących w organizacjach pozarządowych.

Równie często jak się pojawiają, pojawiają się również złe odpowiedzi na nie:

– Jesteśmy małą organizacją. Darczyńcy wpłacają tylko tym dużym i popularnym.

– Nasza misja nie jest taka łatwa i taka chwytliwa. Ludzie chętniej wpłacają na chorych/niepełnosprawnych/zwierzęta/każdą inna organizację, w której Ty nie pracujesz.  

– Nie mamy pieniędzy.

Absolutnie każda z tych odpowiedzi jest nieprawdziwa. To tylko proste usprawiedliwienie, by dalej nic nie robić i nie szukać rozwiązania.

Owszem, duże organizacje dostają dużo, ale to dlatego, że naprawdę wiele już zrobiły i wciąż robią, by to osiągnąć i by być w tym miejscu, w którym są. Znam jednak przykłady małych, znanych wyłącznie w lokalnej rzeczywistości organizacji, które w fundraisingu osiągnęły nie lada sukces.

Misja? A czy Ty płoniesz swoja misją? Czy dla niej jesteś w stanie wstać o dowolnej porze w nocy i przenosić góry? Albo w ogóle nie spać? Jeśli dla Ciebie jest to ważne, to na pewno jest jeszcze wiele, wiele osób, dla których Twoja misja również może być istotna. Problem polega na tym, że jeszcze ich nie znaleźliście. Spotkałem już wiele osób w organizacjach, które uważają, że „inni mają lepiej”.

Fundraiser pracujący w fundacji działającej na rzecz hospicjum dla osób starszych:

„Trudno przekonać Darczyńców. Nie chcą wpłacać na osoby, które i tak nie wyjdą ze swojej choroby”.

Fundraiserka w stowarzyszeniu pomagającym uzależnionym:

„Nam nikt nie chce pomagać, bo ludzie uważają, że uzależnieni są sami sobie winni. Wolą pomagać chorym w hospicjach, albo zwierzętom”.

Wolontariuszka przy schronisku:

„Paru Darczyńców pomaga, ale ludzie wolą dawać ludziom, a nie zwierzętom”.

Jeśli chcesz znajdziesz sposób, jeśli nie chcesz znajdziesz powód.

Nie macie pieniędzy? Być może. Z tym trudno się nie zgodzić. Ale na pewno nie zgadzam się z tym, że brak pieniędzy jest wystarczającym argumentem, by nie szukać Darczyńców. Brak wyobraźni natomiast jest zdecydowanie większym problemem. 

 

Jak zatem znaleźć tych ukochanych, jedynych w swoim rodzaju, wspaniałych Darczyńców? Oto trzy proste zasady:

  1. POKAŻ SIĘ

Jak ludzie mają Ci pomóc, jak mają się włączyć w Twoją niezwykłą misję, jeśli nie mają pojęcia o istnieniu Twojej organizacji?

Ale, ale… marketing kosztuje i to nie mało. Nie stać nas na plakaty, ulotki, billboardy, ogłoszenia w gazecie…

Naprawdę nie musicie korzystać z takich narzędzi, by zaistnieć. Powiem więcej – coraz częściej okazuje się, że są one kompletnie nieskuteczne. Otwórzcie głowy i poszukajcie innych rozwiązań. Przede wszystkim ogromne możliwości stwarza internet, a w szczególności media społecznościowe. To świetne miejsce, by pokazać, jakie genialne rzeczy robicie i włączyć w to innych. Czasem jedno nagranie działa cuda.

Wykorzystajcie siłę wolontariuszy. Zorganizujcie coś niebanalnego w przestrzeni lokalnej. Coś, czego jeszcze nikt nie zrobił. Coś, co będzie zaskakujące i zostanie w pamięci.

Bywajcie tam, gdzie da się bywać. Pojawiajcie się na innych wydarzeniach i imprezach. Starajcie się wykorzystać ten czas – zróbcie coś spektakularnego, porozmawiajcie z organizatorami o możliwości współpracy przy evencie, pokażcie się z wolontariuszami, rozmawiajcie z ludźmi.

  1. ZRÓB COŚ DLA INNYCH

Fajnie jest dostawać… Wiele osób pracujących w organizacjach uważa, że wsparcie im się absolutnie należy już z samego faktu, że pomagają innym i robią coś dobrego. Dla wielu z nich trudne do zrozumienia jest to, że warto byłoby zrobić coś więcej, że warto byłoby jeszcze coś od siebie dać.

Jak to zrobić? Świetnym sposobem jest organizacja kampanii społecznej, która wpisywałaby się w misję organizacji. Można do współpracy zaprosić inne organizacje czy instytucje, albo nawet samorząd.

Dzielcie się swoją wiedzą. W organizacjach pracują prawdziwe perły – wspaniali specjaliści od całej masy tematów. Podzielcie się tą wiedzą z innymi w formie bloga, nagrań, artykułów…

Zorganizujcie jakieś wydarzenie czy event np. maraton sportowy, bieg, koncert czy galę, dla tych, którzy Wam pomagają. Chcecie znaleźć Darczyńców? To musicie się z nimi spotkać.

  1. ROZKOCHUJ SWOICH DARCZYŃCÓW

Najważniejsza zasada. Trudno będzie Twojej organizacji pozyskać nowych Darczyńców, jeśli nie kochacie tych, których już macie i jeśli oni nie pokochali Was. Rozkochując ich w swojej misji, zyskujecie więcej niż pieniądze na koncie. Zyskujecie prawdziwych Przyjaciół i jeszcze piękniej zmieniacie świat na lepsze.

Jak to robić? Ta miłość powinna opierać się na najważniejszych filarach – na szacunku, zaufaniu oraz dbałości o relacje.

A jak w praktyce skutecznie rozkochiwać swoich Darczyńców opowie w najbliższy poniedziałek (12.06, godz. 13-14) na naszym profilu na Facebooku Ania podczas transmisji live. Dowiesz się, na czym najbardziej zależy Darczyńcom w kontakcie z Tobą, co powoduje, że Darczyńca chce zostać przyjacielem Twojej organizacji, w jaki sposób zwykle psujemy relację z naszymi Darczyńcami, kiedy Darczyńca nie rozumie Twojej misji i jak to zmienić, z jakich narzedzi możesz korzystać, aby rozkochać Darczyńcę w misji Twojej organizacji i wiele, wiele innych wskazówek do wykorzystania od zaraz. Zapraszam Cię z całą mocą!

 

Ania tło

Comments

comments

Twój komentarz