business-561387_1920

Bez tych 9 zasad zbieranie 1% podatku nie ma sensu.

W 2004 r. Polacy po raz pierwszy mieli możliwość, by rozliczając swój PIT przekazać 1% podatku wybranej przez

W 2004 r. Polacy po raz pierwszy mieli możliwość, by rozliczając swój PIT przekazać 1% podatku wybranej przez siebie organizacji pozarządowej. Od tego czasu wiele się zmieniło, a przede wszystkim efekty stosowania tego narzędzia. Podczas gdy w 2004 r. przekazać swój 1% podatku zdecydowało się 80 tys. podatników, w 2015 r. było ich już 10,4 mln. Rokrocznie rośnie również suma, która trafia na konta organizacji – z 12,5 mln w 2004 r. do 557,6 mln w 2015 r. Zmieniają się przepisy, a kampanie jednoprocentowe na stałe wpisały się w medialną rzeczywistość pierwszych miesięcy roku kalendarzowego.

Z roku na rok w szranki o pieniądze z 1% podatku staje coraz więcej organizacji. Wiele haseł promujących kampanie jednoprocentowe powtarza się, a niektóre zdecydowanie się już przetarły i mocno zużyły. Organizacje pojawiają się ze swoim przekazem na billboardach, plakatach, w telewizji, w prasie i na wszelkich portalach internetowych. Ulotki kumulują się w sklepach, kościołach, biurach rachunkowych i skrzynkach pocztowych.

No i do tego jeszcze te DUŻE organizacje, które co roku zgarniają większość stawki. Jak odnaleźć się w tym gąszczu kampanii? Jak skutecznie przekonać Darczyńców do pomocy właśnie Twojej organizacji? Co robić, by kampania 1% podatku stała się efektywna? Poznaj 9 najważniejszych zasad i od tej pory już ZAWSZE się ich trzymaj.

  1. Kampania 1% podatku trwa cały rok

Myślisz sobie: „W styczniu zaczniemy genialną kampanię, w lutym pociągniemy, a w marcu i kwietniu przyciśniemy. Potem możemy się schować na następne 8 miesięcy”. To tak nie działa. Wszystko, co robicie przez CAŁY rok ma znaczenie. Chodzi nie tylko o te głośne i medialne wydarzenia. Ale dosłownie O WSZYSTKO – o to, jak dbacie o relacje z ludźmi, jak się komunikujecie z każdym, pojedynczym człowiekiem, o wizerunek, który budujecie… Każde Wasze działanie ma wpływ na efekt kampanii. Jeśli przez cały rok nie dbacie o ludzi wokół siebie, to najgenialniejsza kampania na świecie ich nie przekona.

 

  1. Bez relacji ani rusz

Nie tylko raz w roku. Jeśli zależy Ci na kontakcie z ludźmi tylko od stycznia do kwietnia, to słabo. A jeśli zależy Ci na kontakcie z ludźmi tylko po to, by Twoja organizacja się wzbogaciła, to jeszcze gorzej. Każdy z Darczyńców jest niebywale cenny i właśnie tak powinien się czuć współpracując z Tobą. W końcu razem robicie niebywałe rzeczy.

 

  1. Planowanie to podstawa

Planowanie w organizacjach pozarządowych to wciąż zbyt często pomijany temat. Strategia „jakoś to będzie” nigdy nie zdaje egzaminu. Nawet jeśli poszło Wam świetnie, to prawda jest taka, że z planowaniem poszłoby Wam jeszcze lepiej. Warto poświęcić czas, by odpowiednio przygotować się do kampanii 1% podatku. Ale nie w styczniu, a już na pewno nie w marcu! Zróbcie to już w listopadzie, a nawet w październiku. Wiem, że akcja goni akcję i czas to towar deficytowy w każdej organizacji. Ale to właśnie planowanie pomaga zapanować nad chaosem i pozbyć się dramatycznej gorączki, gdy zacznie się już kampania.

 

  1. Kampania to wspólny cel całej organizacji

Jesteś samotnym rycerzem walczącym o dobro swoich podopiecznych i beneficjentów? To nie dobrze. W kampanię powinni być zaangażowani wszyscy – cały zespół Twojej organizacji. W końcu macie wspólną misję i wspólny cel. Nie chodzi o to, by teraz wszyscy pracownicy po godzinach roznosili ulotki, ale mogą zrobić sporo w tym temacie – poprosić znajomych, rodzinę, wysłać smsy, zaktywizować się na Facebooku, włączyć się we wspólne akcje, albo na przykład podsunąć jakiś pomysł.

 

  1. Spójny przekaz

Korzystasz z wielu narzędzi podczas kampanii? Masz plakaty, ulotki, swoje ogłoszenie w prasie i w telewizji, działasz prężnie na mediach społecznościowych? I świetnie. Ale trzymaj się jednego, spójnego przekazu. Jeśli macie hasło, opracowany komunikat oraz szatę graficzną – wykorzystuj to we wszystkich kanałach komunikacji. I nie zmieniaj wedle własnego widzi mi się. Jeśli kierujecie komunikat do jasno określonych, różnych grup docelowych – dostosujcie przekaz, ale niech wciąż oscyluje wokół głównego przesłania Waszej kampanii.

 

  1. Wyróżnij się

Od stycznia do końca kwietnia każdy przeciętny podatnik styka się z niezliczoną ilością komunikatów dotyczących 1% podatku. Jeśli tworzysz przekaz, pomyśl, co możesz zrobić, by odróżniał się od reszty, by to właśnie Twoja prośba trafiła prosto do serca Darczyńcy. Nie rób tego co wszyscy, bo zostaniesz zapamiętany jak wszyscy.

 

  1. Transparentność

Transparentność działań Twojej organizacji buduje zaufanie, a tylko dzięki zaufaniu możesz liczyć na pomoc Darczyńców. Nawet jeśli teraz masz wspaniałe wyniki, a Twoje kampanie 1% kończą się wielkim sukcesem, to pamiętaj, że jeśli Twoja organizacja nie będzie transparentna, to za kilka lat wpłaty na konto zdecydowanie zaczną spadać. Pokazuj ludziom, co zostało zrobione dzięki ich pomocy. Nie pozostawiaj miejsca na domysły i niedomówienia.

 

  1. Czas na wnioski

Każda kampania powinna kończyć się podsumowaniem. Przeanalizujcie wspólnie w organizacji, które z narzędzi się sprawdziły, a które nie, jakie działania warto powtórzyć, a jakich nigdy więcej nie podejmować. Dzięki temu będziecie mogli rokrocznie stawać się coraz lepszymi. Może okazać się, że drogi czas antenowy wcale nie przynosi takiego efektu, jakbyście zakładali, a akcja, którą w życiu byście o to nie podejrzewali, skończyła się genialnym efektem. Podsumowanie wykorzystajcie w czasie planowania kolejnej kampanii.

 

  1. Buduj filantropię

Wiele osób narzeka, że mechanizm 1% niszczy filantropię. Ja osobiście sądzę, że to nieodpowiedzialne działanie organizacji pozarządowych ją niszczy. Niech 1% podatku stanie się początkiem niezwykłej relacji z nowym Darczyńcą i niech zachęca do pomagania. Ale to już nasze zadanie, by tak właśnie się stało.

To 9 najważniejszych zasad, o których musicie pamiętać budując i prowadząc kampanie. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o skutecznym pozyskiwaniu 1% podatku zapraszamy do naszego kursu online: TUTAJ

 

Autor: Dorota Walas

Comments

comments

Twój komentarz