Droga do 1000 Darczyńców

Droga od 0 do 1000 Darczyńców – 7 praktycznych porad.

Budowa fundraisingu w organizacji to wymagające zajęcie. Niejednokrotnie zespół Gnyszka Fundraising Advisors spotykał organizacje, które na własną rękę

Budowa fundraisingu w organizacji to wymagające zajęcie. Niejednokrotnie zespół Gnyszka Fundraising Advisors spotykał organizacje, które na własną rękę starały się pozyskiwać pierwsze darowizny. Często popełniając błędy, które zniechęcały cały zespół do dalszego nawiązywania relacji z potencjalnymi Darczyńcami.

„My już nie wierzymy w fundraising.” – usłyszeliśmy kiedyś od pracownika jednego ze śląskich NGO.

Nic dziwnego. Praca wre, serce zmotywowane, a efektów brak. To frustruje. Zniechęca do dalszych działań. Oczywiście nie da się uniknąć porażek i gorszych dni. Jednak przy kompletnym braku wyników człowiek zaczyna tracić wiarę w siebie i swoje możliwości.

Dlatego mam dla Ciebie kilka porad, które możesz zastosować od razu po przeczytaniu.

1. Obserwuj Darczyńców na swojej stronie WWW.

Nie będziemy się rozwijać nad tym, czy Twoja strona odpowiada fundraisingowym standardowm (jeśli chcesz to sprawdzić skontaktuj się ze mną – 791 696 810). Chcę żebyś zaczął sprawdzać, czy ludzie, którzy wędrują po Twojej stronie, potrafią się na niej odnaleźć. Zbyt często spotykam się z przedstawicielami organizacji, którzy mówią mi o wielkich kwotach wydanych na stronę www w profesjonalnej agencji. To jednak nie zwalnia nas z dalszego monitoringu ruchu na stronie. Tak naprawdę dopóki witryna nie będzie widoczna, nie można do końca określić czy będzie skuteczna. Dlatego na bieżąco trzeba wyciągać wnioski i wprowadzać korekty. Jeśli jesteś wyznawcą zasady: „wydałem kasę, więc na bank mam najlepszą możliwą stronę” – pora się obudzić. Dopóki nie sprawdzisz – nie wiesz.

Tutaj musisz wdrożyć dwa lub trzy narzędzia. Po pierwsze Google Analytics. Nie musisz wiedzieć wszystkiego. W sieci znajdziesz podstawowe informacje, na które musisz zwracać uwagę. Kolejne narzędzie jest dostosowane do stron postawionych na WordPressie. Wtyczka Jetpack jest dla mnie bardzo przejrzysta i przydatna. Daje szybki dostęp do ważnych dla mnie informacji.

Zwykle informacje z Googla sprawdzam raz na 2-3 tygodnie, natomiast dane z Jetpacka sprawdzam prawie codziennie. Dodatkowo warto sprawdzić dosłownie zachowanie potencjalnych Darczyńców przy pomocy narzędzia Smartlook. To video nagranie. Widzisz, co kto oglądał podczas wizyty na Twojej stronie www.

2. Przeprowadź rekonstrukcję swoich zasobów.

Nie poprosisz nie dostaniesz. Złota zasady fundraisingu. Tylko kogo tutaj poprosić? To częsty problem szczególnie dla organizacji, które nigdy nie prowadziły działań fundraisingowych. Żeby otrzymać darowiznę, trzeba mieć kogo o nią poprosić. Spisz wszystkie możliwe dane, jakie możesz zebrać. Wypisz numery, które masz w telefonie. Sprawdź, ilu masz znajomych na facebooku czy wypisz znane Ci adresy e-mail.

Dodatkowo sporządź listę osób, które mogą stać się dla Ciebie ocieplaczem w kontaktach z innymi Darczyńcami, pracującymi w firmach czy ważnych instytucjach.

3. Ustal konkretne i realne wskaźniki.

To częsty problem. Masz już bazę i coś się dzieje. Brakuje Ci jednak regularności w pracy. To często blokuje drogę do efektów. Określ, ile dokładnie osób poprosisz o wsparcie każdego dnia. Jeśli masz 1500 znajomych na facebooku, to do większości możesz dotrzeć dzięki Messengerowi. To już zajmie wiele czasu. Jeśli nie określisz konkretnie, co i kiedy będziesz robić – wykoleisz się na pierwszym zakręcie. Nie wpadaj też w fundraisingową hipomanię. Ostatnio częściej dochodzą do mnie informacje o wygórowanych wskaźnikach dla początkujących fundraiserów. Halo! Zarządy! Nic dziwnego, że wciąż szukacie pracownika. Jeśli osobie, która nie ma wiedzy lub praktyki, wrzucicie na plecy cel w postaci 5-7 spotkań z prezesami firm dziennie, to nic dziwnego, że rezygnuje po miesiącu. Cele mają być realne.

4. Wyróżniaj się z komunikacją w sieci.

Przestań robić wszystko tak jak wszyscy. Zacznij myśleć niestandardowo. Oczywiście obserwuj inne organizacje oraz… firmy. Dla Ciebie to punkt odniesienia. Zastanów się, co będzie wyróżnikiem w komunikacji Twojej organizacji. W swoim Stowarzyszeniu często mówię Darczyńcom, że ich Kocham. Tak po prostu. Dosadnie i wprost. Czy każdemu pasuje taka forma? Nie. Jednak w kontakcie ze mną i Stowarzyszeniem są przyzwyczajeni, że tak jest. To nasz język, nasz sposób komunikacji i podejścia do ludzi – nasz wyróżnik.

Zastanów się, jak Ty się wyróżnisz. Jak będziesz prowadzić komunikację, organizować wydarzenia itd. Bądź oryginalny i niebanalny.

5. Skończ myśleć tylko o biznesie.

Nie zdobędziesz 1000 Darczyńców skupiając się wyłącznie nad przedsiębiorstwami. To wycinek tego, co trzeba w organizacji robić. Fundraiser to nie jest wyłącznie osoba od spotkań z prezesami. Rezygnując z wpłat od indywidualnych Darczyńców, ucieka Ci mnóstwo pieniędzy. Skuteczny fundraising rozwija się w tych dwóch sektorach. Łatwiej jest znaleźć 100 osób, które wpłacą (nawet miesięcznie) 100 złotych niż jedną firmę, która przekaże 10000 zł. Nie zapominaj o tym.

6. Bywaj tam, gdzie bywają Darczyńcy.

Żadna filozofia. Zastanów się, gdzie są potencjalni Darczyńcy. Gdzie powinieneś się pojawić. Ostatnio nasz klient przeprowadził kampanię informacyjną w parafii. Nie zbierali pieniędzy. Pokazali się. To krok w stronę relacji. Ciekawy case. Zanim zacząłem pracować w Gnyszka Fundraising Advisors zależało mi na tym, żeby znaleźć się chociaż na jakiś czas w gronie przedsiębiorców z Towarzystw Biznesowych. Co zrobiłem? Kupiłem jedną akcję podczas emisji. W ten sposób zawsze dostaję zaproszenie na walne spotkanie. Koszt nie przekroczył wówczas 50 zł, a otworzył drzwi do zbudowania nowych relacji.

7. Profesjonalizuj działania.

Koniec z amatorszczyzną. Zadbaj o merytoryczne przygotowanie swoje oraz współpracowników. Jeśli obawiasz się większej inwestycji – zacznij od książek (możesz je kupić tutaj). Nie musisz popełniać błędów, które my popełniliśmy. Książki to mała inwestycja, która może zaowocować wynikami. Czym więcej wiedzy masz z zakresy fundraisingu, tym lepiej. Potrzebujesz świeżego spojrzenia oraz dostępu do rzetelnej informacji.


Na koniec już krótka informacja. Nie zawsze jest łatwo określić kierunek rozwoju swojej organizacji. Chętnie Ci w tym pomogę w trakcie bezpłatnej konsultacji. Wystarczy, że zadzwonisz do mnie pod numer 791-696-810. Wspólnie przeanalizujemy to, jak Twoja organizacja może się rozwinąć.

Comments

comments

Twój komentarz