Najważniejsze narzędzie do pozyskiwania stałych Darczyńców

Organizujesz zbiórkę. Wymyślasz całkiem niezłą treść. Opowiadasz historię, która ma przyciągnąć i porwać Darczyńców. Perfekcyjnie dopasowujesz komunikat według schematu AIDA. Uwaga, zainteresowanie, pożądanie, akcja. Przygotowujesz idealną fundraisingowo stronę zbiórki. Trzymasz się wszystkich wytycznych. Masz masę pomysłów, jak zebrać całą potrzebną kwotę. Ślesz poruszające listy i maile, stoisz z puszką wśród tłumu wolontariuszy, opowiadasz z pasją i przejęciem o wielkiej misji w mediach, organizujesz aukcje, wydarzenia, biegi, maratony… Wszystko po to, by osiągnąć cel. I w końcu go osiągasz. Twoja zbiórka kończy się sukcesem mniejszym bądź większym, a Twoja organizacja dostaje przypływ gotówki, którą może wykorzystać na dobre inicjatywy.

Mijają miesiące. Kwota na koncie maleje. Robicie, co do Was należy. Wykorzystaliście pieniądze na to, co założyliście w czasie zbiórki. Ale zaraz środki się skończą. A tu trzeba zapłacić za księgowość, pracowników, lokal… Znowu zbiórka? Chyba zbyt szybko… Jeszcze nie odetchnęliśmy po ostatniej. Dlaczego nikt nie wpłaca ponownie? Dlaczego Ci Darczyńcy nie chcą wpłacać po raz kolejny? 

Dlaczego? Bo ich nie poprosiliście.

To pierwszy krok do pozyskania stałych Darczyńców. Jednak prośba to za mało. W przypadku jednorazowej wpłaty często główne skrzypce odgrywają emocje. Komunikat skuteczny, to ten który potrafi uderzyć prosto w serce Darczyńców. W przypadku prośby o stałą, comiesięczną wpłatę, trudniej jest polegać na samych emocjach, bo więcej do powiedzenia ma rozum. Darczyńcy zastanawiają się, czy mogą sobie na to pozwolić i czy chcą sobie na to pozwolić. Twoja misja ma tu kluczowe znaczenie. Ale równie ważne jest… ZAUFANIE.

Najważniejsze narzędzie

W przypadku pozyskiwania stałych Darczyńców, to nie idealny list, piękny plakat, doskonała ulotka czy wypasiona strona internetowa będą odgrywały najważniejszą rolę. Najistotniejszym narzędziem w rękach Fundraisera i organizacji jest zaufanie.

Darczyńcy chętniej będą wspierać Wasze działania stale, gdy będą mieli pewność, że jesteście tego warci, a ich pieniądze zostaną wykorzystane faktycznie w dobry sposób. Jak budować zaufanie? Wcale nie trzeba mieć 20 lat działalności czy gigantycznych liczb świadczących o wielkich wynikach. Nawet zupełnie nowe organizacje mogą być wiarygodne i skutecznie prosić o stałe darowizny.

1. Postaw na transparentność.

To jest niewiarygodnie ważne zadanie, jakie stoi przed wszystkimi organizacjami pozarządowymi w Polsce. W dobie fałszywych zbiórek i różnego rodzaju wyłudzeń, każda ngo powinna dbać za wszelką cenę o przejrzystość swoich finansów, aby nie podważać zaufania do całego trzeciego sektora. Jak to robić? Mów otwarcie o kwotach, które otrzymujecie i które wydajecie. I to co do grosza. Na stronie organizacji zamieść sprawozdanie finansowe i merytoryczne, tak aby każdy w łatwy sposób mógł do nich zajrzeć.

2. Pokazuj, co robicie.

Zbieracie na ośrodek? Pokażcie materiały, które już kupiliście i zdjęcia z budowy. Zbieraliście na wyposażenie? Na zakup jakiś rzeczy? Pokażcie je. Zbieraliście na projekt? Pokażcie zdjęcia z jego realizacji. Dajcie znać Darczyńcom: oto co zrobiliśmy, dzięki Waszym pieniądzom. Nic nie zostało zmarnowane. Wykorzystaliśmy je w dobry sposób.

3. Nie kłam na swój temat.

To rzecz, której strasznie nie lubię – permanentna dbałość organizacji o to, żeby ukryć swoje administracyjne koszty. Tak, żeby cały świat myślał, że w ngo pracuje się za darmo i charytatywnie, że nie mamy z tego absolutnie żadnego zysku z tego, co robimy. Karmimy się wyłącznie powietrzem i naszą misją. Skończmy z tym wreszcie raz na zawsze. Za pracę należy się wynagrodzenie. Nie mamy problemów z tym, żeby ludzie zarabiali miliony na sprzedaży papierosów czy w salonach z grami hazardowymi, produkując bezwartościowe programy telewizyjne czy każąc płacić sobie horrendalne sumy za kilkuminutowe występy. Ale jak ktoś pracuje z chorymi, niepełnosprawnymi, dziećmi, uzależnionymi, starszymi itd. to ma to robić za darmo. Dlaczego tak wstydzimy się o tym mówić jako organizacje? Robimy dobre rzeczy. To też kosztuje.

4. Rozliczaj się.

Po każdej akcji, zbiórce, projekcie przychodzi czas na podsumowanie. Poinformuj Twoich Darczyńców, ile zebraliście i co dzięki temu zostanie zrobione. Dobrą praktyką jest przygotowanie co roku raportu, który w przystępny sposób pokazuje, czego dokonała organizacja w czasie 365 dni – ile zebrała środków i na co je przeznaczyła. Taki raport powinien znaleźć się na Waszej stronie internetowej oraz zostać wysłany w formie papierowej do Darczyńców.

5. Nie ukrywaj się.

Czasem zerkam na profile w mediach społecznościowych ludzi pracujących lub zaangażowanych w konkretnych organizacjach. I nigdy nie potrafię pojąć, czemu te profile nic o tym nie mówią. Ludzie powinni wiedzieć, czym się zajmujecie. Dlatego napiszcie o tym w informacjach o sobie. Przecież nie jest to dramatyczny skok na Waszą prywatność. Powinniście także udostępniać treści z profilów Waszej organizacji. Ludzie muszą Was z nią kojarzyć. Piszcie też o historiach, które Was spotkały w czasie pracy/wolontariatu. Zdecydowanie łatwiej będzie Wam przekonać tych, którzy Was obserwują.

6. Miej swoich VIPów.

Grupa stałych Darczyńców powinna mieć specjalne miejsce w organizacji. To nie są już jednorazowi wspierający, ale Ci, którzy stale, chcą z Tobą zmieniać świat. Należy im się więcej uwagi. Zastanów się, jak możesz nazwać taką grupę. Przygotuj dla nich coś innego. Może jakiś specjalny list na powitanie? Może jakiś mały gadżet? Wyjątkowy rodzaj podziękowań? Inny sposób komunikacji? Popatrz na inne organizacje i zwróć uwagę, jak oni to robią. A może sam zostaniesz stałym Darczyńcą którejś z nich?

No i oczywiście pamiętaj, że jeśli potrzebujesz wsparcia w budowaniu programu stałych darowizn, to możesz na nas liczyć. 🙂

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZBUDUJ NIEZALEŻNOŚĆ ORGANIZACJI W ROK

 

1. Rok pracy nad sukcesem Twojej organizacji
2. Stały nadzór doświadczonego Fundraisera
3. Obowiązkowa kampania przynosząca darowizny
4. Zmiana funkcjonowania całej organizacji 

 

%d bloggers like this: