lemon-1024641_1920

Wyciskanie cytryny

Cytrynę jako owoc najpierw należy sparzyć, a następnie ugniatać by wycisnąć z niej jak najwięcej soku. Po co

Cytrynę jako owoc najpierw należy sparzyć, a następnie ugniatać by wycisnąć z niej jak najwięcej soku. Po co to piszę?

– „Zdobędziecie nam pieniądze na nasz cel?”

– Nie, nie zdobędziemy – odpowiadam – zdobywać można szczyty w górach.

– „Przyprowadzicie nam sponsora?”

– Tak, za uszy, za włosy czy za nogę? – Tak również zwykłem odpowiadać.

– „To wy nam załatwicie darowizny, a my wam odpalimy 10% z tego”.

– Panie – to mój numer popisowy – 10% to my przepijamy…

Możesz mnie mieć za szyderczego gbura, ale nie mam zamiaru nikogo obrażać. Powyższe zapytania, z którymi się spotykam w pracy, to nic innego jak skróty myślowe. Szkodliwe skróty myślowe. Sprawiają, że zadający je żyją w iluzji, że jest magiczny flet, którego gra przyciągnie sponsorów, Darczyńców, Mecenasów. Od ponad 6-ciu lat wiemy, że tak nie jest.

Fundraising to proces i zmiana. Bez względu na status prawny Twojej organizacji, jej misję oraz zasoby, nikt nie zacznie działać za Ciebie. Nasza agencja pełni rolę suflera, który angażuje się w określone działania w ostateczności. To właśnie na tym budujemy swoją wiedzę, którą później oferujemy Klientom. Oczywiście wszystkie działania rekomendowane przez nas przerobiliśmy w różnych sytuacjach, więc wiemy „o co kaman”. I tak z naszych obserwacji wynika, że prawie każda organizacja w Polsce – nie licząc tych największych – działa maksymalnie na 40% swoich możliwości. Oznacza to, że olbrzymia część zasobów jest niewykorzystywana. Są nimi bazy danych, kontakty do różnych osobistości, możliwości symbiozy z różnego rodzaju biznesem, organizacja pracy, zasoby ludzkie organizacji itp. Tak, takie „skarby” najczęściej leżą odłogiem niewykorzystywane.

Nie zarzucam jednak fundacjom i stowarzyszeniom celowej nieefektywności. Ich sytuacja w Polsce jest wynikiem specyficznego mikroklimatu złożonego z grantozy, zbytniego przywiązania do urzędów oraz bezużytecznej wiedzy przekazywanej podczas darmowych, fasadowych szkoleń grantowych. Niewielu było i jest chętnych do dzielenia się konkretną, pragmatyczną wiedzą przynoszącą mierzalny efekt. Wiedzy, która sektorowi biznesowemu pozwala się rozwijać. Do tego wciąż popularny jest pogląd wśród NGOs, że wiedza należy im się jak „chłopu ziemia”, przez co niechętnie inwestują w nią korzystając z nieefektywnych warsztatów darmowych. Tymczasem nikt nie zbudował Krakowa dzięki darmowym szkoleniom unijnym, wypełnianiem wniosków grantowych, uzupełnianiem ton makulatury, drukowaniem ulotek, biadoleniem nad swoją sytuacją, traceniem czasu na „rady rozwoju czegoś tam”, ani dumaniem czy wstać czy siedzieć dalej.

I tutaj pojawia się tytułowa cytryna. Rozpoczynanie fundraisingu jest właśnie jej wyciskaniem. Trzeba maksymalnie wykorzystać zasoby Twojej organizacji i zadbać by pestki wylatujące podczas wyciskania obrodziły kolejnymi cytrynami. Poetycko to ująłem, nieprawdaż? Ale pokazując sprawę inaczej: Trzeba wykorzystać wszystko co masz, a z czego albo nie zdajesz sobie sprawy, że masz albo nie wykorzystujesz bo nie wiesz jak. Inaczej się nie da.

Cytrynę trzeba jednak wyciskać umiejętnie. Jeżeli wlejesz jej sok do zaparzanej herbaty z wrzącą wodą, to stanie się on toksyczny tracąc większość swoich właściwości. Możesz wycisnąć cytrynę w taki sposób, że pryśnie Ci do oka. Możesz zużyć tylko połowę soku, wyrzucić cenną skórkę itp. I tu jest nasza rola – pomóc Ci wyciskać cytrynę jak najefektywniej.

Nie będę robił autoreklamy, bo nią są wszystkie nasze sukcesy i dobre opinie na nasz temat. Wiedz, że żaden fundraiser nie zdobędzie darowizn, żadna agencja nie przyniesie Ci od razu walizki pieniędzy, żadna akcja ani kampania się nie udadzą, ani też Twoja organizacja nie ruszy z miejsca, jeżeli cytryna leży w lodówce psując się.

A jeżeli zaskoczyła Cię moja odpowiedź na pracę w oparciu o prowizję, to tutaj tłumaczę dlaczego fundraiser nie może pracować „na procent”.

Chętnie odpowiem na wszystkie Twoje pytania. Możesz się ze mną skontaktować mailowo lub telefonicznie. Sukces Twojej organizacji jest naszym sukcesem.

33Mateusz Paweł Matlak

+48 535 050 579

m.matlak@fundraisingadvisors.pl

Comments

comments

Twój komentarz