home-office-336377_1920

Zrób dobry newsletter 5 kroków i 4 rady

Jednym z najbardziej niedocenianych (niestety) narzędzi do komunikacji ze „światem zewnętrznym” dla NGOs jest newsletter. Systematyczna i spersonalizowana

Jednym z najbardziej niedocenianych (niestety) narzędzi do komunikacji ze „światem zewnętrznym” dla NGOs jest newsletter. Systematyczna i spersonalizowana wysyłka maili przynosi wspaniałe rezultaty, co często udowadnialiśmy – Michał Osiej potrafi zdobywać 5000 złotych jedną wysyłką!

Współpracując z naszymi Klientami zwracamy sporo uwagi właśnie na odpowiednie pisanie newsletterów. Nie jest to ani trudne, ani nie wiąże się z potrzebą zdobywania tajemnej wiedzy. Wpadnięcie w odpowiedni rytm połączony z zastosowaniem kilku nawyków pozwoli Wam osiągać zamierzone rezultaty. Zajmijmy się najpierw krokami, które należy wykonać żeby NGO-sowy newsletter był jak najlepszy.

Krok 1. Wybierz platformę.

Nie można tak po prostu wrzucić wszystkich posiadanych adresów do rubryki „wyślij do” i wysłać naraz 300 wiadomości. Po pierwsze, to system szybko zacznie wykrywać Twoje konto jako spamera i wrzucać kolejne wiadomości do spamu odbiorców. Po drugie, to nie do końca legalne i w dobrym tonie. Po trzecie, można to zrobić lepiej.

GetResponse, MailChimp, SalesManago, FreshMail… to tylko kilka profesjonalnych przykładów platform mailingowych. Oferują one możliwość tworzenia własnych baz wysyłkowych, segmentacji maili, ich personalizacji, śledzenia, a także posiadają bardzo atrakcyjne szablony sprawiające, że nasze maile są estetyczne i responsywne. Co najważniejsze, dzięki swojemu oprogramowaniu zapobiegają wrzucania naszych maili przez różne systemu do spamu.

Platformy na ogół są darmowe do określonej liczby wysyłanych maili lub posiadanych kontaktów.

Krok 2. Stwórz swoją bazę.

Zanim przejdziemy do drugiego kroku, ważna informacja: Wiele organizacji pozarządowych chce działać fundraisingowo. Dostępna w Polsce wiedza pochodzi przede wszystkim od teoretyków, gdyż praktyków fundraisingu jest niewielu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom NGOs, stworzyliśmy warsztaty pozwalające szybko i skutecznie sprawić, że na konto Twojej organizacji zaczną spływać darowizny. Tworząc je, wykorzystaliśmy nasze 7-letnie doświadczenie zdobyte podczas współpracy z prawie 200 organizacjami pozarządowymi! Kliknij tutaj po więcej informacji.

Jeżeli nie masz bazy, to tak jakbyś chciał rozpalać ognisko bez drewna. Najlepszym krokiem jest dodanie odpowiedniego formularza stronie internetowej. Niech wpisujący się podają swoje imię oraz maila. Zachęcaj ludzi do subskrybowania poprzez media społecznościowe, stronę internetową i podczas spotkań. Nawet 10 maili to dobry początek. Oczywiście Twoim celem jest, by po roku Twoja baza liczyła ich 1000.

Krok 3. Zastanów się dlaczego ktoś subskrybuje Twój newsletter.

Zawsze zadawaj sobie to pytanie „dlaczego?”. I odpowiadaj na zapotrzebowanie. Ludzie będą wpisywać się i czytać Twoje maile jeżeli będziesz tworzył w nich treści unikalne. Informuj o bieżących działaniach organizacji. Traktuj tę grupę jako elitarną. Przesyłaj „prezenty” – unikalne wpisy dla subskrybentów, raporty, przydatne informacje, vouchery od swoich partnerów biznesowych, zdjęcia.

Wiele platform zapewnia możliwość przeprowadzania ankiet wśród subskrybentów. To bardzo przydatne narzędzia do badania ich preferencji, potrzeb i gustów. Nie bój się z nich korzystać.

Krok 4. Stwórz przekaz.

Gdy już masz wszystko co powyżej, zacznij tworzyć wiadomość. Zobacz jak robią to inni – firmy, duże organizacje pozarządowe, blogerzy. Platformy mailingowe pozwalają mocno personalizować wiadomości. Jeżeli odpowiednio zaprogramujesz mailing, to każdy odbiorca dostanie wiadomość ze swoim imieniem. Możesz wykorzystać segmentację kampanii względem zamieszkania, płci, wieku itp.

Pisz mailing jakbyś pisał do swojego serdecznego znajomego. Oczywiście, nie opowiadaj w nim niepoprawnych politycznie kawałów, ale bądź pozytywny, szczery.

Krok 5. Analizuj wyniki.

Platformy mailingowe umożliwiają śledzenie wyników. To dzięki temu wiesz ile osób otworzyło Twoją wiadomość, ile kliknęło w podany link, wypisało się jaki jest procent odrzuceń i jakie są preferencje naszych odbiorców. To bardzo pomocne.

A teraz pora na 4 dobre rady.

Na początku dobra rada dla wszystkich, którzy zastanawiają się skąd wziąć pieniądze na rozwój swojej organizacji. Jak zdobyć środki na zatrudnienie nowych pracowników, niezłą stronę internetową, fundraising, lepsze biuro itp. O tym wszystkim powiem podczas specjalnych warsztatów w cenie, która jest aż tak okazyjna, że lepiej się nią nie chwalić. Dlatego kliknij niezwłocznie tutaj po informacje oraz zapisy.

Rada 1. Estetyka ponad wszystko.

Wiesz ile człowiekowi wystarczy na podjęcie decyzji czy czytać dany komunikat? Według różnych badań od 1,5 do 3,5 sekundy. Nie znaczy to, że w newsletterze mają tańczyć laserowe tyranozaury na tle wielkiej kuli disco z hałaśliwą muzyką w tle. Ale postaraj się korzystać z gotowych szablonów, które można przestawiać niczym klocki LEGO lub wklejać do nich bezpośrednio treść. Ich obsługa jest często bajecznie prosta. Nie bój się zdjęć, ani estetycznych nagłówków. Twoja wiadomość ma być ładna.

Rada 2. Konkrety i jeszcze raz konkrety.

Twój mailing ani nie jest pismem urzędniczym, ani elaboratem, ani też wielkim świecącym banerem. Pisz zwięzłe komunikaty na maksymalnie 4-5 zdań. Pamiętaj o ładnych nagłówkach i konkretach. Dzięki temu oraz ładnym szablonom możesz w jednej wiadomości napisał o 2-3 kwestiach naraz. Nie przekraczaj jednak tej liczby tematów, gdyż Twój mailing będzie zbyt skomplikowany i nielogiczny dla kogoś, kto go przegląda.

Pisz o sukcesach organizacji, o tym co się dzieje w niej, jak zmieniacie świat i jak wpływacie na życie innych ludzi. Chwal się tym jak tylko możesz, to Twój wkład w ulepszanie świata!

Rada 3. Zachęć odbiorcę do konkretnego działania.

CTA, czyli Call To Action – a mówiąc po ludzku: wezwanie do działania. Przed każdą wysyłką zastanów się jaki cel ma spełniać Twój mail. Jeżeli chcesz żeby Darczyńcy wsparli Twoją akcję – umieść w nim wielki przycisk przenoszący na stronę wsparcia Twojej organizacji. Jeżeli chcesz żeby odbiorcy odwiedzili Twoją stronę, zamieść przycisk przekierowujący na nią. Jeżeli chcesz informować, zapewnij pod koniec wiadomości, że chętnie poznasz opinię adresata – zobaczysz, że przynajmniej kilka osób odpisze.

Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego co roku liderzy kampanii 1% są tacy sami? Dlaczego tylko 10% organizacji OPP zgarnia prawie 90% wpłat? My wiemy dlaczego. Mało tego, wiem co zrobić, by rozpoczynająca się już za 5-6 tygodni kampania była dla Ciebie bardziej udana niż poprzednie. Kliknij tutaj po więcej informacji.

Rada 4. Nie zniechęcaj się.

Kampania newsletterowa to ciągłe działanie. Na wyniki trzeba poczekać. Jeżeli jednak regularnie wysyłasz newsletter – przynajmniej raz w miesiącu. Im częściej to robisz, tym lepiej. Gdy Twoja baza będzie miała więcej niż 1000 odbiorców, możesz maile wysyłać raz na tydzień.

Pamiętaj również, że otwieralność na poziomie 3% nie jest powodem do rezygnacji. W przypadku dużych baz mailingowych to wspaniały wynik.

Tak w skrócie wygląda sprawa wysyłania mailingów. Jeżeli masz pytania lub chcesz zacząć działać, napisz do mnie, a pomożemy Ci podczas konsultacji indywidualnych. Skontaktuj się ze mną.

ja2Mateusz Paweł Matlak

Mentor Rozwoju NGOs

m.matlak@fundraisingadvisors.pl

Comments

comments

Twój komentarz