Bez kategorii

Uwolnij moc psychologii darczyńców: jak efektywnie zdobywać fundusze dla Twojej organizacji

Aby zrozumieć sposób działania darczyńcy, organizacje muszą zgłębić psychologię motywacji, wartości i oczekiwań osób wierzących w ich misję. Oto kilka spostrzeżeń, które pomogą Ci wejść w świat umysłu swoich darczyńców i efektywniej zdobywać fundusze na potrzeby Twojej organizacji.

1. Poznaj profil swojego darczyńcy
Pierwszym i kluczowym krokiem w zrozumieniu motywacji darczyńcy jest poznanie jego profilu demograficznego, wartości i preferencji. Wiedza na temat płci, wieku, lokalizacji geograficznej, wykształcenia, zawodu oraz poglądów politycznych i religijnych pozwoli Ci lepiej dostosowywać komunikację do indywidualnych odbiorców.

2. Buduj autentyczne relacje
Nie chodzi tylko o to, aby uzyskać darowiznę od dawcy – chodzi o to, aby zbudować z nim trwałą relację opartą na wspólnych wartościach i celach. Bądź autentyczny w swojej komunikacji, słuchaj swoich darczyńców i umieść ich potrzeby na pierwszym miejscu. Dzięki temu poczują się ważni i docenią Twoją organizację.

3. Doceniaj małe gesty
Dobrze jest zauważyć i docenić nawet najmniejsze datki lub wsparcie darczyńców. Wyślij im wiadomości z podziękowaniami za wsparcie, informacje na temat tego, jak wykorzystałeś ich darowiznę czy postaraj się uczestniczyć w ich życiu społecznym. To pozwoli Ci utrzymać żywy kontakt i stworzyć trwałą więź.

4. Przekazuj historie o sukcesach
Ludzie są emocjonalnymi istotami – to fakt! Prezentuj darczyńcom dzieła, które udało się wam osiągnąć dzięki ich wsparciu. Podziel się z nimi wzruszających historiami o Twojej organizacji, których bohaterem są ludzie i środowisko, którym mógł pomóc darczyńca.

5. Wywiąż się z obietnic
Darczyńcy chcą być pewni, że ich darowizna będzie dobrze wykorzystana. Zapewnij im, że Twój zespół jest godny zaufania i transparentny w swoim procesie gromadzenia funduszy oraz zarządzania nimi.

6. Personalizuj komunikację
Odpowiednia personalizacja komunikacji może zdziałać cuda podczas zbierania funduszy. Darczyńcy cenią się za to, że są traktowani jak osoby z imienia i nazwiska, a nie anonimowe z puli wsparcia.

Oto kilka praktycznych porad, jak wykorzystać psychologię darczyńców na korzyść swojej organizacji:

1. Poznaj swoich darczyńców: Żeby móc przyciągnąć fundusze na rzecz Twojej organizacji, trzeba najpierw wiedzieć, do kogo warto się zwrócić. Zrozumienie motywacji i wartości ludzi, którzy mogą wesprzeć Twoje projekty, da lepszą kontrolę procesu pozyskiwania wsparcia. Staraj się więc prowadzić rozmowy z potencjalnymi ofiarodawcami i bliżej ich poznać. Można także przeprowadzić analizę ich działań charytatywnych w przeszłości oraz prowadzonej komunikacji w mediach społecznościowych.

2. Buduj emocje: Ludzie zwykle są skłonni do wspierania spraw, które ich emocjonalnie dotykają. Dlatego warto używać narracji i opowiadać historie, które wprowadzają emocje, jeśli Twoja organizacja posiada takie doświadczenia. Fotografie ludzi, którzy korzystają z pomocy Twojej organizacji lub krótkie relacje wideo skierowane do darczyńców także mogą być pomocne.

3. Indywidualizuj podejście: Kluczem do efektywności w zdobywaniu funduszy jest dostosowanie swojej propozycji do oczekiwań i potrzeb potencjalnych darczyńców. Konieczne jest więc poznanie ich danych osobowych, preferencji oraz tego, jaki wkład mogą wnieść w działalność organizacji. Przekazuj tym samym wiadomości dopasowane do ich wartości, marzeń oraz problemów.

4. Bądź autentyczny i uczciwy: Prawdziwość opowiedzianych historii oraz uczciwe przedstawienie sytuacji organizacji to podstawa zaufania pomiędzy nią a darczyńcami. Darczyńcy muszą być pewni rzetelności działania organizacji oraz jasnej komunikacji swoich działań; tylko wtedy będą skłonni przekazać na jej rzecz pieniądze.

5. Ułatwiaj proces dawania: Osoby darowizn udzielają częściej, jeśli przebieg akcji jest łatwa i przejrzysta. Ułatwiaj więc darczyńcom zdobywanie informacji o Twojej organizacji i swoich celach, a także upraszczaj sam proces przekazywania środków. Można wprowadzić liczne formy płatności, by usprawnić przekaz środków.

6. Doceniaj darczyńców: Istotne jest okazywanie wdzięczności za każdą formę wsparcia. Nawet jeśli dana osoba w danym okresie nie zdecyduje się na darowiznę, ważne jest utrzymywanie z nią relacji, a to szczególność pamiętanie o takich gestach jak podziękowania czy urodzinowe życzenia.

Możesz również polubić…